KódBTMI928OMA
TantárgycímGyermek- és ifjúsági irodalom
Kurzuscím
OktatóGesztelyi Hermina, Lapis-Lovas Anett Csilla
Órarendi adatokKedd, 12.00-14.00, Fszt. 1/2
KépzésOMA
Kreditpont2
Kurzustípusspeckoll
Kapcsolódó anyagok

 

A kurzus célkitűzései/követelmények:

A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a gyerek- és ifjúsági irodalom folyamataiba, főbb irányaiba és oktatásban való hasznosításába. Kiemelet figyelmet kapnak a kortárs művek és tendenciák, így a hallgatók a legfrissebb irodalomról is képet kapnak a történeti áttekintés mellett. A szövegek és a róluk szóló eszmecsere érdekében az óráról órára történő készülés és az aktív részvétel egyaránt követelmény. Minden óra elején rövid kérdéssor ellenőrzi az adott mű ismeretét, ennek az eredménye az órai munkával együtt hozzájárul a végső jegyhez. Követelmény továbbá egy referátum megtartása valamely szabadon választott és előre egyeztetett műről. Amennyiben ennek előadása elmarad, írásban kell benyújtani.

 

Tematika:

  1. (febr. 13.) A gyerekirodalom történetének áttekintése, a mese fogalmának körüljárása
  2. (febr. 20.) A mesék tipológiája (Propp, Boldizsár Ildikó), népmesék
  3. (febr. 27.) Gyereklíra
  4. (márc. 6.) Egy mese változatai: Piroska és a farkas
  5. (márc. 13.) Érzékenyítés és tabutémák: Tolerancia-sorozat, Lili és a bátorság
  6. (márc. 20.) Továbbélés, adaptáció: Kuflik és Bogyó és Babóca
  7. (márc. 27.) Az ifjúsági irodalom története, definíciós kísérletei és problémái
  8. (ápr. 3.) Tavaszi szünet
  9. (ápr. 10.) A Semmi mint az utóbbi évek emblematikussá váló ifjúsági regénye
  10. (ápr. 17.) A Pál utcai fiúk mint bántalmazás-történet
  11. (ápr. 24.) A bullying problémája ifjúsági regényekben: Wéber Anikó: Az osztály vesztese
  12. (máj. 1.) Tanítási szünet
  13. (máj. 8.) Totth Benedek: Holtverseny – válhat-e új “kötelezővé”?
  14. (máj. 15.) Továbbélés, adaptáció: a 13 reasons why című sorozat és könyv összehasonlítása

 

Kötelező olvasmányok

 

Szépirodalom:

Ami a szívedet nyomja – Mai svéd gyermekversek, Móra, 1975.

Weöres Sándor: Ha a világ rigó lenne, Móra, 1976.

Kollár Árpád: Milyen madár, Csimota, 2014.

Charles Perrault: Piroska és a farkas = C. P.: Mesék, Helikon, 1965.

Piroska és a farkas = Jakob Grimm–Wilhelm Grimm: Gyerek- és családi mesék, Magvető, 2005.

Mosonyi Aliz: Piroska és a farkas, Pagony, 2008.

Mosonyi Aliz: Piroska és a farkas = M. A.: Egyszer volt, ahogy még sosem volt…, Pagony, 2014.

Sławomir Mrožek: Piroska = S. M.: Ismeretlen barátom és más történetek, Európa, 2001.

Elekes Dóra: A muter meg a dzsinnek, Csimota, 2015.

Szegedi Katalin: Lenka, Palkó, Csimota, 2010, 2013.

Paulik Móni–Vincze Zsuzsi: Lili és a bátorság, Lakmusz, 2017.

Bartos Erika: Bogyó és Babóca, Pagony, 2006.

Dániel András: Egy kupac kufli, Pagony, 2013.

Totth Benedek: Holtverseny, Magvető, 2014.

Wéber Anikó: Az osztály vesztese, Pagony, 2016.

Janne Teller: Semmi, Scolar, 2012.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk,

Jay Asher: Tizenhárom okom volt, Könyvmolyképző, 2010.

 

Szakirodalom:

Honti János: A mese világa, Magvető, 1962.

Vladimir Jakovlevics Propp, A mese morfológiája, Gondolat, 1975.

Boldizsár Ildikó: Varázslás és fogyókúra, Kijárat, 1997.

Gyermekirodalom, szerk. Komáromi Gabriella, Helikon, 1999.

Változatok a gyermeklírára, szerk. Bálint Péter, Bódis Zoltán, Didakt, 2006.

Lovász Andrea: Felnőtt gyerekirodalom, Cerkabella, 2015.

Mesebeszéd – A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve, szerk. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta, FISZ, 2017.