KódBTMI928OMA
TantárgycímGyermek- és ifjúsági irodalom
Kurzuscím
OktatóGesztelyi Hermina
Órarendi adatokKedd, 16.00-18.00, 303.
KépzésOMA
Kreditpont2
Kurzustípusgyj.
Kapcsolódó anyagok

 

A kurzus célkitűzései/követelmények:

A kurzus célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a gyerek- és ifjúsági irodalom folyamataiba, főbb irányaiba és oktatásban való hasznosításába. Kiemelet figyelmet kapnak a kortárs művek és tendenciák, így a hallgatók a legfrissebb irodalomról is képet kapnak a történeti áttekintés mellett. A szövegek és a róluk szóló eszmecsere érdekében az óráról órára történő készülés és az aktív részvétel egyaránt követelmény. Minden óra elején rövid kérdéssor ellenőrzi az adott mű ismeretét, ennek eredménye az órai munkával együtt hozzájárul a végső jegyhez. Követelmény továbbá egy referátum megtartása valamely szabadon választott és előre egyeztetett műről. Amennyiben ennek előadása elmarad, írásban kell benyújtani.

 

Tematika:

  1. (febr. 12.) A gyerekirodalom történetének áttekintése, a mese fogalmának körüljárása
  2. (febr. 19.) A mesék megközelítései és tipológiája, népmesék
  3. (febr. 26.) Egy mese változatai: Piroska és a farkas
  4. (márc. 5.) Mese-parafrázisok: Piroska, A szófogadó kislány
  5. (márc. 14.) A gyereklíra főbb tendenciái
  6. (márc. 19.) A svéd típusú gyerekversek: Ami a szívedet nyomja, Milyen madár
  7. (márc. 26.) Érzékenyítés: Tolerancia-sorozat
  8. (ápr. 2.) Tavaszi szünet
  9. (ápr. 9.) Hallgatói referátumok
  10. (ápr. 16.) Hallgatói referátumok
  11. (ápr. 23.) Továbbélés, adaptáció: Kuflik és Bogyó és Babóca
  12. (ápr. 30.) Tabutémák a kortárs gyerekirodalomban: Lili és a bátorság, A muter meg a dzsinnek
  13. (máj. 7.) Az ifjúsági irodalom meghatározási kísérletei: Holtverseny
  14. (máj. 14.) Kötelező, közös és kölcsönös olvasmányok: Semmi

 

Kötelező olvasmányok

 

Szépirodalom:

Ami a szívedet nyomja – Mai svéd gyermekversek, Móra, 1975.

Weöres Sándor: Ha a világ rigó lenne, Móra, 1976.

Kollár Árpád: Milyen madár, Csimota, 2014.

Charles Perrault: Piroska és a farkas = C. P.: Mesék, Helikon, 1965.

Piroska és a farkas = Jakob Grimm–Wilhelm Grimm: Gyerek- és családi mesék, Magvető, 2005.

Mosonyi Aliz: Piroska és a farkas, Pagony, 2008.

Mosonyi Aliz: Piroska és a farkas = M. A.: Egyszer volt, ahogy még sosem volt…, Pagony, 2014.

Sławomir Mrožek: Piroska = S. M.: Ismeretlen barátom és más történetek, Európa, 2001.

Nina Yargekov: A szófogadó kislány = és boldogan életek?, szerk. Szederkényi Olga, Cser, 2018.

Elekes Dóra: A muter meg a dzsinnek, Csimota, 2015.

Agnes Lacor: Lili, Csimota, 2011.

Szulyovszky Sarolta: A hálás virág, Csimota, 2010.

Szegedi Katalin: Lenka, Palkó, Csimota, 2010, 2013.

Paulik Móni–Vincze Zsuzsi: Lili és a bátorság, Lakmusz, 2017.

Bartos Erika: Bogyó és Babóca, Pagony, 2006.

Dániel András: Egy kupac kufli, Pagony, 2013.

Totth Benedek: Holtverseny, Magvető, 2014.

Wéber Anikó: Az osztály vesztese, Pagony, 2016.

Janne Teller: Semmi, Scolar, 2012.

 

Szakirodalom:

Honti János: A mese világa, Magvető, 1962.

Vladimir Jakovlevics Propp, A mese morfológiája, Gondolat, 1975.

Boldizsár Ildikó: Varázslás és fogyókúra, Kijárat, 1997.

Bruno Bettelheim: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek, Bp., Corvina, 2013.

Gyermekirodalom, szerk. Komáromi Gabriella, Helikon, 1999.

Változatok a gyermeklírára, szerk. Bálint Péter, Bódis Zoltán, Didakt, 2006.

Lovász Andrea: Felnőtt gyerekirodalom, Cerkabella, 2015.

Mesebeszéd – A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve, szerk. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta, FISZ, 2017.

„…kézifékes fordulást is tud” – Tanulmányok a legújabb magyar gyerekirodalomról, szerk. Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta, Tempevölgy, 2018.