KódBTMI206OMA
TantárgycímIrodalomelmélet 1.
KurzuscímPrózaelmélet és szöveginterpretáció
OktatóBodrogi Ferenc Máté
Órarendi adatokHétfő, 10.00-12.00, A/17.
Hétfő, 12.00-14.00, A/17.
KépzésOMA
Kreditpont2
Kurzustípusszeminárium
Kapcsolódó anyagokanyagok

 

Követelmény:
– kb. 7 oldalas írásban benyújtott regényelemzés (1. rész: szakirodalmi összefoglaló, recepciótörténet; 2. rész: önálló narratológiai elemzés; 3. rész: szubjektív kritikai értékítélet)
– zárthelyi dolgozat (teszt motívumfelismerési, idézetfelismerési feladatokkal, fogalommeghatározásokkal)

 

Tematika:

  1. Műfaji, tipológiai alapok (vázlatos műfajelmélet, prózatörténet)
  2. Valós, fiktív, imaginárius
    – Wolfgang Iser, A fiktív és az imaginárius, Bp., 2001, 9–43.
    – Szerb Antal: A Pendragon legenda
  3. Narratopoétika 1.: az elbeszélés alapmódozatai
    – Dorrit Cohn: Áttetsző tudatok, in: Az irodalom elméletei II., szerk. Thomka Beáta, 81–138.
    – Móricz Zsigmond: Az isten háta mögött
  4. Narratopoétika 2.: az író, a szerző és a narrátor megkülönböztetése
    – Umberto Eco: Hat séta a fikció erdejében, Bp., 2002, 5–39. 
    – Kosztolányi Dezső: Esti Kornél (különösen: 1., 2. fejezetek)
  5. A polifonikus történetmondó formaelv 
    – Bényei Péter, A szerelem élete (A Kemény-elbeszélések világképe és poétikája), in: Kemény Zsigmond, Kisregények és elbeszélések, s. a. r. Bényei Péter, Debrecen, Kossuth Egyetemi, 1997, 257–280.
    – Kemény Zsigmond: Két boldog
  6. Metaforikusság, mitopoétika, filmnyelv
    – Kulcsár-Szabó Ernő: Metaforikusság és elbeszélés, in: Uő., Műalkotás – Szöveg – Hatás, Bp., 1987, 57–93.
    – Krúdy: Szindbád-novellák (részletek)
    – Huszárik Zoltán: Szindbád (részletek)
    – Csúri Károly: Az elbeszélés-világ konstrukciós alapelveiről (A néhai bárány), in: Szajbély (szerk.): Mesterek, tanítványok, Bp,, 1999, 541–554.
    – Mikszáth Kálmán: A néhai bárány 
  7. A transztextualitás jelenségei
    – Umberto Eco, Az intertextuális irónia és az olvasat szintjei, in: Uő., La Mancha és Bábel között. Irodalomról, Bp., 2004, 317–352.
    Umberto Eco: A rózsa neve (különösen: Természetesen egy kézirat, Első nap, Harmadik nap. Kompletórium után) 
  8. A (próza)szöveg hangoltsága, érzékisége
    – H. U. Gumbrecht: A jelenlét előállítása, Ráció, Bp., 2010, 77–97. 
    – Szemelvények
  9. Az én-elbeszélések és az emlékezés-elbeszélések poétikája
    – Philippe Lejeune, Az önéletírói paktum, in: Uő., Önéletírás, élettörténet, napló, Bp., L’Harmattan, 2003, 17–47.
    – Kazinczy-önéletírások (részletek) 
  10. Bevezetés a posztmodern prózapoétikába
    – Szirák Péter: A magyar irodalmi posztmodernség, Kossuth Egyetemi, Debrecen, 2001.
    – Ua., Szemelvények, 143–222.
  11. Szöveginterpretációs gyakorlat – Péterfy Gergely: Kitömött barbár
  12. Zh