KódBTMI206OMA
TantárgycímIrodalomelmélet 1.
Kurzuscím
OktatóBodrogi Ferenc Máté
Órarendi adatokCsütörtök: 8:00-10:00, Fsz. 14/1.
Csütörtök: 12:00-14:00, Fsz. 1/2.
KépzésI. OMA
Kreditpont2
Kurzustípusszeminárium
Kapcsolódó anyagok

 

Követelmény:

– egy alkalommal 10 perces referátum megtartása adott órai témából a legfrissebb szakirodalom alapján
– 5 oldalas írásban benyújtott regényelemzés (1. rész: szakirodalmi összefoglaló, recepciótörténet; 2. rész: önálló narratológiai elemzés; 3. rész: szubjektív kritikai értékítélet)
– zárthelyi dolgozat (5 narratológiai fogalom + szépirodalmi motívumfelismerés + esszé egy megadott órai témában)

Tematika:

  1. A kurzus és a követelményrend bemutatása, a témák felosztása
  2. Műfaji, tipológiai alapok (vázlatos műfajelmélet,prózatörténet)
  3. Valós, fiktív, imaginárius
    – Wolfgang Iser, A fiktív és az imaginárius, Bp., 2001, 9–43.
    – Szerb Antal: A Pendragon legenda
  4. Narratopoétika 1.: az elbeszélés alapmódozatai
    – Dorrit Cohn: Áttetsző tudatok, in: Az irodalom elméletei II., szerk. Thomka Beáta, 81–138.
    – Móricz Zsigmond: Az isten háta mögött
  5. Narratopoétika 2.: az író, a szerző és a narrátor megkülönböztetése
    – Umberto Eco: Hat séta a fikció erdejében, Bp., 2002, 5–39. 
    – Kosztolányi Dezső: Esti Kornél (különösen: 1., 2., 6., 10. fejezetek)
  6. A polifonikus történetmondó formaelv 
    – Bényei Péter, A szerelem élete (A Kemény-elbeszélések világképe és poétikája), in: Kemény Zsigmond, Kisregények és elbeszélések, s. a. r. Bényei Péter, Debrecen, Kossuth Egyetemi, 1997, 257–280.
    – Kemény Zsigmond: Két boldog
  7. Metaforikusság, mitopoétika, filmnyelv
    – Kulcsár-Szabó Ernő: Metaforikusság és elbeszélés, in: Uő., Műalkotás – Szöveg – Hatás, Bp., 1987, 57–93.
    – Krúdy: Szindbád-novellák (részletek)
    – Huszárik Zoltán: Szindbád (részletek)
    – Csúri Károly: Az elbeszélés-világ konstrukciós alapelveiről (A néhai bárány), in: Szajbély (szerk.): Mesterek, tanítványok, Bp,, 1999, 541–554.
    – Mikszáth Kálmán: A néhai bárány 
  8. A transztextualitás jelenségei
    – Umberto Eco, Az intertextuális irónia és az olvasat szintjei, in: Uő., La Mancha és Bábel között. Irodalomról, Bp., 2004, 317–352.
    – Umberto Eco: A rózsa neve (különösen: Természetesen egy kézirat, Első nap, Harmadik nap. Kompletórium után) 
  9. A (próza)szöveg hangoltsága, érzékisége
    – H. U. Gumbrecht: A jelenlét előállítása, Ráció, Bp., 2010, 77–97. 
    – Szemelvények
  10. Az én-elbeszélések és az emlékezés-elbeszélések poétikája
    – Philippe Lejeune, Az önéletírói paktum, in: Uő., Önéletírás, élettörténet, napló, Bp., L’Harmattan, 2003, 17–47.
    – Kazinczy-önéletírások (részletek) 
  11. Bevezetés a posztmodern prózapoétikába
    – Szirák Péter: A magyar irodalmi posztmodernség, Kossuth Egyetemi, Debrecen, 2001.
    – Ua., Szemelvények, 143–222.
  12. Szöveginterpretációs gyakorlat– Kosztolányi Dezső: Fürdés
  13. Zh.